کد خبر: ۸۰۴۷۴۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
تشدید اعتراض و برخوردهای خشونت‌آمیز در دانشگاه های کشور

ادامه تجمعات دانشجویی| درگیری و شلیک گاز اشک‌آور در برخی دانشگاه‌ها

امروز نیز تجمعات دانشجویان در برخی دانشگاه‌های کشور برگزار شده است. دیروز نیز اعتراضات گسترده‌ای در دانشگاه‌های کشور صورت گرفته بود. در برخی موارد با ورود عده‌ای به دانشگاه و بازداشت دانشجویان، فضای امنیتی سنگینی در دانشگاه‌ها ایجاد شده بود.
ادامه تجمعات دانشجویی| درگیری و شلیک گاز اشک‌آور در برخی دانشگاه‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

دانشجویان معترض در دانشگاه‌های تهران، همدان، قزوین، زنجان، سنندج، مازندران، شیراز، مشهد و ... تجمع و اعتراض کردند.

از سوی دیگر، دانشجویان بسیجی نیز در برخی دانشگاه‌ها تجمع کرده بودند.

گزارش‌های و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که این تجمعات در برخی دانشگاه به درگیری کشیده شد.

ویدئو‌هایی از تجمع دانشجویان در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال منتشر شده که براساس آن، درگیری‌هایی بین دانشجویان معترض و دانشجویان بسیجی رخ داده است. در این ویدئوها، افرادی لباس شخصی به دانشجویان معترض گاز اشک آور شلیک می‌کنند.

در دانشگاه سنندج نیز فضا مهلتب گزارش شده است. نیروهای امنیتی با شلیک اشک آور و ... سعی کردند دانشجویان را متفرق کنند.

علاوه بر دانشگاه ها، در برخی شهرهای کشور از جمله لرستان و اراک نیز تجمعات پراکنده ای برگزار شده است.

اطلاعیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره حوادث امروز

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره حوادث امروز رخ داده در محیط این دانشگاه اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: پیش از ظهر امروز در واحد تهران شمال دانشگاه آزاد مراسمی برای یادبود شهدای فاجعه شاهچراغ برگزار شد که با درگیری شدیدی میان دانشجویان همراه بود. در حین مراسم برخی افراد با چوب و چماق به مراسم دانشجویان که مجوز رسمی از دانشگاه داشتند حمله کردند و متاسفانه صحن دانشگاه بهم ریخت. یکی از شاهدان عینی می‌گوید در دست برخی از حمله‌کنندگان چاقو هم بوده است. در میان درگیری‌های امروز فردی که هویت او معلوم نیست به یکباره از گاز اشک‌آور استفاده کرد و فضا تندتر شد. فیلمی که از دانشگاه در فضای مجازی دست به دست می‌شود نشان می‌دهد فردی که گاز اشک‌آور را زده خیلی سریع میان دانشجویان پنهان می‌شود و صحنه را ترک می‌کند. در هفته‌های اخیر در هر دانشگاهی که تجمع‌های دانشجویی با شعارهای رادیکال و فحاشی همراه شده، صحن دانشگاه تبدیل به کارزار زد و خورد شده و صحنه‌های دون شأن دانشگاه پدید آمده است، حالا استفاده از سنگ،چوب و چماق فقط منجر به رادیکال شدن دانشگاه می‌شود. این اتفاق هیچ سودی برای دانشجویان با هر سلیقه‌ای ندارد و هیچ دیدگاهی نمی‌تواند آن را تایید کند. قطعا وجود شور و هیجان دانشجویی باعث زنده شدن دانشگاه می‌شود، حتی اگر چند گروه حرف‌ها و شعارهای یکدیگر را قبول نداشته باشند و برای هم شعار بسازند، عقلای دانشگاه مشکلی ندارند. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که شعارها استادیومی و زننده شد و چوب و چماق به جای گفت و گو به صحن دانشگاه آمد. قطعا دانشگاه برای حفظ شأن خودش و برای دفاع از حرمت دانشجویان باید مقابل فحاشی، استفاده از چوب و سلاح سرد، و کارهایی غیرعاقلانه بایستد. دانشجویان شاید هیچ وقت نتوانند همدیگر را قانع کنند ولی این مجوز رادیکالیسم کور نیست.

برخورد انضباطی دانشگاه یزد با دانشجویان

رئیس دانشگاه یزد نیز از تعلیق چند دانشجو به علت اخلال مکرر در نظم و انضباط دانشگاه خبر داد.

عباس کلانتری در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد گفت: پس از فوت مهسا امینی شاهد اعتراض‌هایی در دانشگاه بودیم که البته ما زمینه گفتگو را در دانشگاه فراهم کرده و از آنان خواستیم اعتراض و سوالات خود را در قالب کرسی‌های آزاداندیشی مطرح کنند. اما این دانشجویان با این مساله مخالفت کرده و به تداوم اعتراض به صورت جسته و گریخته پرداختند.

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه ما اعتراض‌ها را به حساب مطالبات دانشجویی حساب کردیم، اظهار داشت: این اعتراضات در روزهای اخیر به ناهنجاری مبدل شد. این در حالی است که ما ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه داریم، اما تقریبا ۱۵۰ دانشجو اقدام به ناهنجاری پرداختند. دانشجویان خواستار تحصیل در فضای آرام هستند، ولی این روند به اعتراض دانشجویان و خانواده‌های آنان و همچنین استادان شده است. این دانشجویان به هیچ وجه حاضر به گفتگو و پیگیری مطالبات از راه‌های قانونی نبوده و بر این اساس مجبور به استفاده از ابزارهای قانونی شدیم.

وی تأکید کرد که لیدرهای این جریان‌ها شناسایی شده و پس از چندین بار تذکر به خودشان و خانواده هایشان مجبور به تعلیق آنان شدیم. در صورت ادامه چنین اقداماتی که منشا خارجی داشته و درصدد اخلال در نظم دانشگاه هستند، از همه صلاحیت‌های قانونی و انضباطی استفاده خواهیم کرد. امروز جمعی از دانشجویان برای پاسداشت شهدای شیراز اقدام به عزاداری کردند، اما برخی دانشجویان که از قبل آماده بودند شعارهایی داده و عزاداری برای این شهدا را تحت تاثیر قرار دادند.به خانواده‌های دانشجویان خصوصا یزدی‌ها توصیه می‌کنیم مراقب فرزندان خود باشند و اجازه حضور آنان را در تجمع‌هایی که درصدد خدشه به نظام است، ندهند.

بیانیه بسیج اساتید دانشگاه خواجه نصیر

به گزارش ایرنا؛ بسیج اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز با انتشار بیانیه‌ای از مسوولان این دانشگاه خواست در شرایط فعلی در راستای تداوم فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و فناوری تلاش کرده و با عمل به وظایف قانونی خود در برخورد قاطع با متخلفین زمینه آرامش بخشی به فضای دانشگاه را فراهم کنند.

همچنین بسیج دانشجویی نیز در نامه ای به رئیسی خواستار برخورد شدیدتر با دانشجویان معترض شده است.

روایت ایسنا از تجمعات دانشجویی

ایسنا نوشت: تجمع دانشجویان دانشگاه‌های کشور امروز یکشنبه ۸ آبان نیز ادامه داشت و محوطه مراکز آموزش عالی همچون روز‌های گذشته صحنه برگزاری تجمع دانشجویان بود. حرکت اعتراضی امروز در برخی واحد‌های آموزشی با واکنش‌هایی همراه شده است.

دانشگاه آزاد تهران شمال، از ملتهب‌ترین دانشگاه‌های امروز بود. دانشجویان معترض با شعار‌هایی مانند "از زاهدان تا تهران جانم فدای ایران" در محوطه دانشگاه تجمع کرده‌اند و با دانشجویان بسیجی درگیر شدند. گفته می‌شود زمانی که درب‌های خروج دانشگاه بسته شد، تعدادی از دانشجویان توانستند با شکستن درب پارکینگ جنوبی از دانشگاه خارج شوند.

در ادامه تنش‌های امروز در دانشگاهها، دانشجویان معترض دانشگاه اراک مقابل ساختمان دانشکده علوم انسانی تجمع کردند و شعار "دانشجو حیا کن کلاستو رها کن" سر دادند. این گروه در اعتراض به وضعیت تفکیک جنسیتی در سلف، غذای خود را در محوطه این مرکز آموزشی صرف کردند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد نیز در اعتراض به حوادث و اتفاقات روز گذشته دانشگاه آزاد مشهد، دست به تجمع زدند و شعار‌هایی مانند "از فردوسی تا آزاد، ما همه باهم هستیم" سر دادند.

امروز همچنین دانشجویان دانشگاه سوره نیز با حضور در محوطه دانشگاه دست به برگزاری تجمع اعتراضی زدند و شعار‌هایی هم سر دادند. روز گذشته دانشگاه سوره در اطلاعیه‌ای که از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه صادر شده بود با اشاره به اختلال‌های به وجود آمده در خصوص تشکیل کلاس‌های درسی آمده بود: با توجه به شکایت‌های واصله از سوی عموم دانشجویان و خانواده‌های محترم آنان و هم‌چنین گلایه و ناراحتی همسایگان دانشگاه به اطلاع آن‌دسته از دانشجویانی که هنوز قصد برهم زدن نظم آموزشی دانشگاه را دارند می‌رساند از روز شنبه مورخ ۷ آبان ۱۴۰۱ براساس آیین‌نامه‌ی انضباطی، مواجهه قانونی لازم، صورت خواهد گرفت.

دانشگاه چمران اهواز نیز شاهد حضصور تجمع اعتراضی دانشجویان بود که در این میان شعار‌هایی هم داده شد.

دانشجویان دانشگاه کردستان نیز در تجمع اعتراضی خود تفکیک جنسیتی سلف را از میان برداشتند. دانشجویان دانشگاه زنجان هم در اقدامی مشابه توانستند تفکیک جنسیتی سلف را بردارند.

گروهی از دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز تجمع کردند که این تجمع با درگیری جمع با یکی از نیرو‌های حراست همراه شده است.

گفتنی است که دیروز نیز اعتراضات گسترده‌ای در دانشگاه‌های کشور صورت گرفته بود. در برخی موارد با ورود عده‌ای به دانشگاه و بازداشت دانشجویان، فضای امنیتی سنگینی در دانشگاه‌ها ایجاد شده بود.

همچنین بسیاری از دانشجویان در دانشگاه های کشور بازداشت یا ورود آنها به دانشگاه ممنوع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
20
71
آخرش مجبورند اجازه راهپیمایی مسالمت آمیز به معترضین بدهند تا غائله بخوابد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
چیزی هم مونده که مونده نگفته باشن ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
157
29
راه حل دارد :
1 - گرفتن تعهد کتبی از دانشجویی که به جای درس خواندن، کارش شده شعار غیراخلاقی دادن و اغتشاش.
2- تکرار = اخراج
3 - جایگزینی نفراتی که به خاطر این دانشجوی بی مسئولیت نتوانسته اند وارد دانشگاه شوند.
4 - دانشجوی اخراجی پسر مستقیما" برود سربازی و دختر عدم استخدام دولتی
5 - ممنوع الخروجی تا 10 سال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
متاسفم برات ...صد رحمت به اسرائیل و طالبان.
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
دوست عزیز کاملا معلومه صدات از جای گرم و نرم و روغنی و کاملا چرب و چیلی در میاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
133
23
بهترین کار اینه از خوابگاه محروم و دو ترم تعلیق بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
کیا؟! همونا که گاز اشکاور میزنن و قلیلن؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
2
84
اون ...که باکلت تیراندازی کرد راباید شناسایی کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
4
95
چگونه لباس شخصی با کلت کمری وارد محیط دانشگاه شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
105
15
پیشنهاد می شود شورای امنیت ملی تصویب کند تا همه دانشجویان ساختار شکن برای همیشه از دانشگاه اخراج و به مدت حداقل 15 سال ممنوع الخروج شوند دانشگاه جای تحصیل است نه فحاشی و عربده کشی عده ای اوباش که در لباس دانشجو وارد مکان مقدس تحصیل علم شده اند مجلس دولت قوه قضائیه شورای امنیت ملی باید این ناهنجاری را علاج کنند و تنها راهش اخراج هنجار شکنان و مستقر کردن نیروهای امنیتی در دانشگاه تا امن شدن کامل آنست هر کسی دست به ساختارشکنی کرد بلافاصله به اوین منتقل شود اگر این دانشجویان در اروپا و آمریکا بودند در همان دقایق اول چنان بلایی سرشان می آوردند که اسمشان هم یادشان برود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین